lördag 5 april 2014

CHOCOLATE CHIP COOKIES


Du behöver:

4 dl glutenfri mjölmix
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 ägg
4 1/2 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
200 g smör
6 dl havregryn
200 g mörk choklad

Blanda mjöl, bikarbonat och salt. Blanda äggen lätt i en skild skål. Vispa farinsocker och vanlijsocker med äggena. Vispa ner smöret så att det inte finns några klumpar kvar. Rör sedan med havregrynen i blandningen. Tillsätt mjölblandningen och rör om. Hacka den mörka chokladen i små bitar och blanda med i smeten.

Klicka med hjälp av två matskedar ut kakor. De flyter ut en del så lämna tillräckligt med utrymme mellan kakorna. Grädda 12-15 min i 200 C (mina var t.o.m. lite under 12 min i ugnen eftersom jag ville att de skulle vara lite mjuka. Tycker du om hårdare kex låter du dem vara längre)

Gott och enkelt! Receptet hittade jag på Glutenfria Muminmammans blogg här .



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar