torsdag 22 maj 2014

BATAT HAMBURGARE


Förra fredagen gjorde jag batat hamburgare till middag. Så jäkla gott, lätt och ett hälsosammare alternativ till vanliga hamburgare. Batat hamburgare är också bra på det sättet, att de funkar till keliakiker. Tänkte dela med mig lite hur jag gjorde våra hamburgare ifall att någon vill testa.

Köp största möjliga batat så att du får fina "bröd" till burgaren. Tvätta bataten och skär i ungefär en centimeter tjocka skivor. Sätt batat skivorna på en plåt, strö över olivolja, salt och peppar och sätt in i ugnen på 225 C i ca 15-20 minuter eller tills de blivit mjuka.

Hamburgarbiffen kan man ju göra helt hur man vill men här kommer mitt recept.

1 dl skorpmjöl
2 dl gräddfil
1 lök
1 ägg
1 tsk salt
svarpeppar
färsk chili
färsk timjam
1 vitlöksklyfta
1 tsk paprikapulver
400 g maletkött

Jag blandade bara alla ingredienser och gjorde sen biffar av smeten. Biffarna stekte jag med stekpanna.

I våra hamburgare satte jag ännu med saltgurka, tomat, sallad, ketchup och så gjorde jag en hamburgarsås på creme fraiche, färsk chili och kryddor. Så gott! Rekommenderar er att testa!


2 kommentarer:

  1. Ser mumma ut. Jag ska definitivt testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, mumma it is! :) meddela sen hur det lyckades! :)

      Radera