fredag 30 maj 2014

GODA GLUTENFRIA SEMLOR


Glutenfritt. Inte det lättaste att baka och få att lyckas bra. Har fått testa mig fram för att hitta vad som funkar och vad som inte funkar. Nu hittade jag ett recept på semlor som funkade sjukt bra, så tänkte dela med mig av det (oftast har mina glutenfria semlor sett mer ut som pitabröd eller frisbeen, men dessa ser faktiskt ut som semlor också!)

Ett par tips:

1. sätt med psyllium i degen för att ge struktur och "fluffighet" till bakverket.

2. då du bakar glutenfritt är degen alltid MYCKET kladdigare och jobbigare att baka med än vanlig deg. Tillsätt ändå inte för mycket mjöl för att degen skall bli lättare att jobba med för då blir bakverket för "hårt". Häll istället olivolja eller smör på dina händer så är degen lättare att jobba med. Det har jag nu testat både då jag bakat semlor och då jag gjort pizzabotten och det har funkat bra.

Recept

5 dl vatten
1 msk psyllium
25 g jäst
1 tsk salt
1 dl olja
2 dl bovetemjöl
5 dl glutenfritt mjöl

Så här gör du:

Mät upp 5 dl ljummet vatten. Tillsätt psyllium och låt svälla i 10 min. Rör ner jäst, salt, olja, bovetemjöl och glutenfritt mjöl. Knåda ihop till en jämn deg. Låt jäsa på en plåt en stund och grädda sedan i ugn på 225 C tills ytan fått färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar