lördag 3 januari 2015

HOME MADE TEX-MEX


På nyårsdagen testade vi på att göra texmex själva, helt från början. Gjorde alltså majs tortillas själv, vilket var lättare än jag tänkt mig. Du behöver 5 dl majsmjöl, 3 dl vanligt mjöl (jag använde glutenfritt), en nypa salt, 3 dl vatten och en 1/2 dl olja. Sen blandar man bara allt till en deg, sätter degen i plastfolie (så att den inte torkar) och in i kylskåpet en stund (ca 30 min) och sen gör man små plättar av degen som man steker med torr stekpanna, utan smör el. liknande.

Till tortillorna gjorde jag en fyllning av maletkött (lök, paprika, hot taco pulver, maletkött, chili och koriander) och en fyllning gjord på "pulled chicken", som finns färdigt i butik, bara att tillreda i ugn och "riva" själv. Fixade också guacamole själv men nöjde mig med färdig salsa och creme fraîche. Riktigt gott, lönar sig att testa på!

On new years's day we tried to make some home made tex mex food. I made the tortillas from scratch, which was really easy. You need 5 dl corn flour, 3 dl wheat flour (I used gluten free flour), a little bit of salt, 1/2 dl oil and 3 dl water. Then you just mix it all together and put it in the fridge for a while. After that you divide the dough into pieces, make flat circles of the dough and steak them without using oil or butter, just on a dry pan.

To the tortillas I made one filling out of minced meat with pepper, chili, hot taco spice mix and coriander and another one with pulled chicken (which you can buy from the store and just bake in the oven). I also made guacamole myself but bought the salsa and creme fraiche. You should try it our, really delicious!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar