onsdag 9 december 2015

RECEPT: RÄKOR OCH NUDLAR I SPICY SÅS


Länge sedan jag delat med mig av ett recept så tänkte dela med mig av receptet till gårdagens middag. Men innan jag gör det: JORDEN ANROPAR ANNA-PIA. Anna-Pia, du vann Caseapp tävlingen men lämnade ingen e-post adress, endast ett blogger konto utan e-mail. Kontakta mig så fort som möjligt på fashionfusionnews@gmail.com , får jag inte tag på dig måste jag tyvärr dra en ny vinnare.

Till receptet då. Receptet skickade M mig igår. Han hade hittat det på soppa365.fi men jag gjorde en del förändringar i receptet (gjorde rätten mer spicy och stekte allt i panna istället för att servera kallt och endast koka nudlarna) så ger er min version. Originalet hittar ni under länken ovan.

Du behöver:

200 g räkor
1 lök
2 vitlöksklyftor
frusna ärter
1 chili
thai basilika
koriander
soja
1 citron
1 dl salta nötter
1/2 dl rypsolja
2 tsk röd currypasta
ett paket risnudlar

Gör så här: Koka upp vatten. Sätt i ett paket risnudlar och tillsätt salt. Ta bort kastrullen från kokplattan och låt risnudlarna vara i det heta vattnet i 3 minuter. Skölj sedan nudlarna med kallt vatten och tillsätt lite olja i nudlarna så de inte klibbar ihop.

Skär löken, vitlöken och chilin. Fräs i en panna. Tillsätt ärter, nötter och räkor. Blanda 1/2 dl rypsolja med saften ur 1 citron, 4 msk soja och 2 tsk röd currypasta (eller så mycket du vill för att gör det mer eller mindre spicy). Tillsätt såsen och nudlarna i stekpannan. Stek en stund. Servera tillsammans med mycket koriander och thai basilika.

Haven't shared recipes in a long time so here you go; our dinner from last night. Haven't written recipes in English by the way and just realized it's damn hard haha! There's like a certain jargon people usually use in cookbooks and I can handle the terms in Swedish and Finnish, but English, man!

You'll need:

200 g shrimps
1 onion
garlic
frozen peas
1 red chili
thai basil
coriander
soy sauce
salted peanuts
1 lemon
1/2 dl oil 
2 teaspoons red curry paste
rice noodles 

How to make it: Boil water. Put a package of rice noodles in the boiling water. Take the kettle of the stove and let the noodles be in the hot water for 3 minutes. Add a little salt. After 3 minutes, rinse the noodles in cold water and add a bit of oil or butter for the noodles not to stick together too much.

Cut the onion, garlic (I used 2 "claws") and chili. Frizzle them in a pan. Add the peas, nuts and shrimps. Mix 1/2 dl of oil (e.g. rapeseed oil), the juice from one lemon, 2 tea spoons red curry paste and 4 table spoons of soy sauce. Add the sauce and the noodles to the pan. Serve together with lots of coriander and thai basil.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar